Att vara filmrecensent idag

Filmrecensenter har ökat i antal

Nils Petter Sundgren och Roger Ebert lyckades med något många andra misslyckats med – att göra sig ett namn som filmrecensent. Hans Wiklund har försökt, så även Orvar Säfström och Ronny Svensson. Det behöver inte per automatik betyda att Sundgren och Ebert kan film bättre än övriga, utan om att behovet av filmrecensenter minskat. Eller snarare, att antalet filmrecensenter har ökat och behovet av enskilda filmrecensenter minskat.

På bloggar och forum arbetar filmrecensenter gratis. Det finns därför inget behov av professionella filmrecensenter som Sundgren och Ebert. Och det är bara en del av sanningen. Utbudet av filmer har ökat och salongen har flyttat från biografen till vardagsrummet. Netflix innebär en månatlig kostnad till skillnad från biobiljetter och därför har behovet av professionella recensioner minskat. Istället är medelbetyget på International Movie Database den viktigaste värdemätaren.

Det svåra idag är inte att vara filmrecensent, det finns alla förutsättningar att vara det, utan att bli avlönad för sina timmar. Det intellektuella hantverket uppskattas inte på samma sätt idag som på exempelvis 60-talet. Hur franska filmvetare analyserar dagens filmer är för allmänheten ointressant. Därför möter den som vill arbeta som filmrecensent en tuff framtid, åtminstone om han eller hon vill livnära sig på yrket.

Förutsättningarna för att lyckas finns dock framför oss. Tillgängligheten och utbudet av filmer har aldrig varit större, och priset per film hos exempelvis Netflix kunde inte vara lägre. Och det går att tjäna pengar på att blogga. Det viktigaste är att skilja sig från mängden och göra sig ett namn – då kan man lyckas. Om man som Sundgren och Ebert lyckas bli symbolen för samtidens filmrecensenter är förutsättningarna goda.

Nils Petter Sundgren är kanske inte som filmrecensent internationellt erkänd för sina analyser, det är däremot framlidne Roger Ebert. Han är även efter sin död symbolen för filmrecensenter och var alltid gäst hos Hugh Hefner på dennes filmkvällar i Playboy Mansion. Onsdagarna spenderades framför av gästerna utvalda filmer, på fredagskvällarna stod klassisk film på schemat och söndagarna ägnades åt nysläppta filmer.

Filmrecensent